Bergen offentlige bibliotek

URL: http://www.bergen.folkebibl.no/    
Siste dato for testing: 01.05.2007
Resultat fra kvantitativ test: 20

Lenker

Lenker: Forklaring/generell beskrivelse

Inntrykket man får av sidene er at lenkene er lite strukturert og kategorisert. Det virker litt tilfeldig hvor de er plassert og det samme virker noen av lenkenavnene. F.eks. er sidene Personale og Kontakt oss under siden Om biblioteket, kalt Ansatte og Spør Biblioteket på hovedsiden. Sidene Tema, Utstillinger, Lesetips, Prosjekt, Musikk osv. har hovedmenyen plassert på topp og bunn av siden. Det betyr at de som bruker tastatur til å navigere på sidene får den samme menyen rett etter hverandre. Nettstedet har behov for en gjennomgang av alle lenkene, for å redusere antall lenker til samme sted, bedre strukturen og kategoriseringen, samt sikre konsekvent bruk av lenkenavn.

Noe grafikk med lenker mangler alternativ tekst, f.eks. fra hovedsiden "grafikk/mappami_65".

Overskrifter og elementrekkefølge

Overskrifter: Forklaring/generell beskrivelse

Det brukes ikke overskrifter. Dette kan drastisk forbedre lesbarheten og navigeringen for synshemmede.

Elementrekkefølgen er med på gi brukere et inntrykk av hvordan sidene er bygd opp. Hovedsiden på nettstedet er vanskelig å få oversikt over. Den uklare inndelingen av menyer og lenker, hoppingen mellom de 3 kolonnene som hovedsiden er bygget opp av (på slutten av tab-rekkefølgen, tab nr 52, 53, 54, 55 og 56), samt ulikhetene fra hovedsiden til undersidene, gir et rotete inntrykk. Dette inntrykket sitter man også igjen med på undersidene, som f.eks. på siden Musikk. Her det en rekke ulike lenker i innholdsdelen av siden, inndelt i forskjellige kategorier, men tab-rekkefølgen gjør at det er vanskelig å få et inntrykk av hvor man står på siden og hva som er hovedmenyer osv.

Sider som Kunst og Kultur, Musikk, For barn, Lokalhistorie osv, har sine egne menyer. Disse er plassert på høyre side og er noe av det siste man kommer til i tab-rekkefølgen. Det er gunstig å ha menyene plassert mye tidligere i denne rekkefølgen.

Slik ser siden ut med skjermleseren Jaws.

Grafikk og ikke-tekstlig informasjon

Grafikk: Forklaring/generell beskrivelse

alt-attributtet for å beskrive grafikk er lite brukt. innhold. Ikonene til "Biblioteksvar", "Mappa mi" og "kikkehullet" på forsiden er eksempler på steder der man burde brukt alt-attributtet. På siden om realfag mangler bildet av et atom beskrivelse.
Der man har brukt alt-attributt beskriver det dårlig hva bilde inneholder.

Skjemaer og interaktive objekter

Skjemaer: Forklaring/generell beskrivelse

Søkefunksjonen på disse sidene bruker Bibliotek-systemer, som vi har testet under NLB.

Skjemaet på siden Spør biblioteket, bruker ikke label-tag. Label bør legges til for å bedre tilgjengeligheten for synshemmede.

Skrift, farger og kontrast

Skrift/farger/kontrast: Forklaring/generell beskrivelse

Bytte av tekststørrelse i nettleseren fungerer ikke.
Hvis man velger å vise siden uten stilsett (ignorer farger, skrifttype og skriftstørrelse) blir noe av innholdet uleselig hvis man velger stor skrift i nettleseren. Eksempel på dette er arrangementer på høyre side av forsiden. Her blir noe tekst liggende over teksten under.

Kontrasten på siden er i utgangspunktet bra, men fargebruken gjør at det blir anstrengende å lese på siden over lengre tid. Hvis man bruker et fargefilter med blå farger blir også teksten veldig vanskelig å se. Med et filter som inverterer fargene blir kontrasten bra, men her må man slå av og på filteret ettersom hvor man er på siden. Man har heller ikke brukt samme mal når det gjelder farge bruk på alle sidene. Oppsettet på siden gjør også at den er litt vanskelig å navigere på.

Tabeller

Tabeller: Forklaring/generell beskrivelse

Tabeller er brukt til layout av sidene. Dette fungerer ikke optimalt. Se Overskrifter og elementrekkefølge for eksempler på hva som ikke fungerer.

Det er brukt data-tabeller til presentasjon, som f.eks. på siden Personale under Om biblioket (eller Ansatte fra hovedsiden). Her brukes th-tag'en på en riktig måte, det er bra.

Rammer

Rammer: Forklaring/generell beskrivelse

Rammer ikke brukt.

Annet