Blinde Ilse

Ilse bruker Øyetelefonen, og synes det fungerer flott!

Skrevet av: Magne Lunde - 10.09.2002

Pilotbruker Ilse Moe har akkurat ringt Teksttelefonen fra Øyetelefonen og får hjelp til å lese dagens post. Den sorte dingsen rett ved, er det store kameraet som kan brukes ut i rommet

ROLVSØY - Vi blinde får ikke for mye hjelp fra samfunnet, akkurat. Øyetelefonen er et fantastisk redskap jeg unner alle blinde, sier Ilse Moe.

TEKST Jon Ruder
FOTO Bjørn Halfdansen

Nå kan Ilse og andre blinde få hjelp via telefonen til å "se" hvilke klær som passer sammen, hvordan sminken ligger og få vite hvordan ting i leiligheten ser ut. Øyetelefonen er knyttet til den veletablerte Teksttelefonen, en tjeneste som Telenor er pålagt å levere.

ØYETELEFONEN 

Pilotbruker Ilse Moe har akkurat ringt Teksttelefonen fra Øyetelefonen og får hjelp til å lese dagens post. Den sorte dingsen rett ved, er det store kameraet som kan brukes ut i rommet

 

[Bilde: Pilotbruker Ilse Moe]

Pilotbruker Ilse er en av pilotbrukerne på prosjektet Øyetelefonen, fikk hjelpemiddelet i midten av desember, bruker det daglig og kan ikke få lovprist det nok. - Øyetelefonen er lett å bruke, og vi har fått beskjed om å bruke den så mye som mulig. Den gjør at jeg blir mer selvstendig og blant annet slipper å spørre naboen eller noen på jobben om hjelp til å lese posten for meg. Og uavhengighet og selvstendighet er viktig for alle mennesker, sier Moe, som skal høste erfaringer med bruken av telefonen frem til april/mai. Hun vet ennå ikke om hun kan få den på permanent basis, men prosjektet har fått finansiering for to år, og satser på å få Øyetelefonen godkjent av Folketrygden som hjelpemiddel for blinde og etablert som tjeneste tilknyttet Teksttelefonen. - Den koster rundt femti tusen i innkjøp, og det har jeg ikke råd til å bekoste på egen hånd. Men jeg kommer til å søke Rikstrygdeverket, sier hun bestemt.

MED NESE FOR ØYETELEFONEN

MED NESE FOR ØYETELEFONEN

Førerhunden Inka er Ilses beste venn og en trofast ledsager i hverdagen

[Bilde: Førerhunden Inka]

Førerhunden Inka er Ilses beste venn og en trofast ledsager i hverdagen

Sentralbord

Ilse Moe jobber til daglig på sentralbordet på Glemmen sykehjem, og bor i en to-roms leilighet på Rolvsøy - rett utenfor Fredrikstad - sammen med førerhunden Inka. - Jeg er mer glad i Inka enn i min egen familie, og det kan du godt skrive, sier Ilse Moe. Hun har også søsken og mamma i området. Hovedkameraet har ikke Ilse brukt så mye som dokumentkameraet, men det tenker hun å gjøre noe med. - Jeg har enkelte gjenstander i leiligheten jeg kunne tenke meg å vite mer om. Dessuten er kameraet perfekt til å få vite mer om klær, sminke, ukeblader, bøker og andre ting. Det er egentlig bare fantasien som setter grenser, sier Moe. Hun vil også at vi skal skrive pene ting om Media LT ved Magne Lunde, som administrerer prøveordningen. Det ønsket er herved oppfylt.

Øyetelefonen

Prosjektet Øyetelefonen har til hensikt å utvikle et teknisk hjelpemiddel som skal bistå blinde og sterkt svaksynte med praktiske gjøremål i hverdagen· Teknisk sett består Øyetelefonen av en stasjonær eller mobil telefon tilknyttet et videokamera hjemme hos den blinde, samt en telefon tilknyttet videomottakerutstyr hos en seende person (eventuelt servicesenter) · Bak Øyetelefonen står Telenor Networks, Telenor FoU, Norges Blindeforbund og Norges Forskningsråd. Den lille Oslo-bedriften Media LT, hvor to av tre ansatte er blinde, står for prosjektledelse og teknisk utvikling

Teksttelefonen

Det er tre teksttelefonsentraler: Engerdal, Leirvik og Mosjøen · Teksttelefonen formidler samtaler mellom hørsels- eller talehemmede og hørende, har rundt 4500 faste brukere og er ca. 75 ansatte. De formidler rundt 360 000 samtaler i året, det vil si i snitt ca. 1000 per dag. Teksttelefonen er åpen hele døgnet · Teksttelefonen er en såkalt konsesjonsbelagt tjeneste.

Nyhetsarkiv