Du er her: Forside > Prosjekter > Avsluttede prosjekter > Universelt utformet interaktivt læremateriell (UTIN) > 26.03.2008: Prosjektgruppemøte
Referat fra Prosjektgruppemøte i UTIN
Sted og dato
Dato: |
26.03.2008 |
Tid: |
09.00 – 11.45 |
Sted: |
MediaLTs lokaler i Jerikoveien 22 |
Til stede:
- Sverre Fuglerud, Norges Blindeforbund
- Yngvar Nordberg, Gyldendal
- Laila B. Johnson, dysleksiforbundet
- Elise Marie Kringen, Utdanningsdirektoratet
- Cathy Kalvenes, MediaLT
- Bjørn Gulbrandsen, MediaLT
- Magne Lunde, MediaLT
- Miriam Nes, MediaLT
Forfall:
- Tor Ulland, Huseby Kompetansesenter
- Arne Kyrkjebø, Norsk Lyd- og Blindeskriftsbibliotek
- Morten Tollefsen, MediaLT
- Daniel Scheidegger, SIKTE
- Jan Helge Luth, Microsoft
- Tone Finne, Bredtvet Kompetansesenter
Saksliste
1. Oppfølgingssaker prosjektgruppemøte 05.02.2008
- Testplanen anses som godkjent, inklusive nye avklaringer og justeringer. Likevel er det mulig å gi tilbakemelding på testplan dersom det er noe man reagerer på.
- Alle bes om å sende informasjon til MediaLT om erfaringer funksjonshemmede har med bruk av interaktivt læremateriell, denne anmodningen er løpende.
- MediaLT har utarbeidet en ressurssamling: http://www.medialt.no/?pageId=357. Det tas løpende imot innspill på denne.
- Bredtvet, SIKTE og Huseby var positive til å samarbeide med MediaLT om testene, og det var hensikten å avklare gjennomføring av slike tester på møtet. En ide er å gjennomføre testene samtidig mens man har brukere inne. På Bredtvet skal det være et kurs i april, og testene kan eventuelt tas i sammenheng med dette. Avklaringene omkring testgjennomføring må tas videre med Huseby, Sikte og Bredtvet. Cathy tar dette videre med Bredtvet (Tone Finne), SIKTE (Daniel Scheidegger) og Huseby (Tor Ulland).
- Informasjonstiltak:
- Det har blitt laget et innslag på Ulyd, Norges Blindeforbund.
- Det har blitt informert om prosjektet fra MediaLT via e-post og utsendelse av en html-artikkel som kan brukes på ulike nettsider.
- En e-post som omhandlet innspill og behov for testere ble sendt ut til sluttbrukere som var deltakere i STEMINT-prosjektet, referansegruppen i SMUDI-prosjektet og andre relevante prosjektdeltakere i ulike prosjekter MediaLT leder.
- MediaLT har laget en html-artikkel som kan brukes på ulike nettsider. Denne er sendt til:
- Skolenettet, ved iyr@udir.no; (Ingrid Yrvin) – har ikke fått svar, Cathy purrer opp for å se om vi kan få informasjon ut her.
- Skolemagasinet/Skoleforum, ved Skoleforum@skolemagasinet.no; - Her fikk vi svar fra Bente Johansen [ben-j5@online.no] om at annonsering vil koste penger, og vi takket da nei.
- Dysleksiforbundet via Laila, her har vi to mulig kontakter, Laila sjekker opp disse, og gir beskjed. Ellers har også Laila tatt kontakt med Dyslektikeren for å få inn en artikkel, som antakelig kommer i april-nummeret.
- Utdanning.no, ved redaksjonen@utdanning.no; - har ikke fått svar, Cathy purrer opp for å se om vi kan få informasjon ut her.
- Statped sitt informasjonsblad (Informasjonsblad fra Statlig Spesialpedagogisk støttesystem, ved SSKMolde@komsa.no) og Statped – Elise tar dette videre og formidler inn mot Statped.
- Foreningen for Muskelsyke (FFM). Her har nyhetsartikkelen blitt publisert, på: http://www.ffm.no/informasjon/nyhetsarkiv/flest_mulig_innspill_oenskes
- Foreldreforeningen Assistanse (foreldreforening for foreldre med synshemmede barn) – ved postmaster@assistanse.no; og oytonnes@online.no; – har ikke fått svar, Cathy purrer opp for å se om vi kan få informasjon ut her.
- Attføringsbedriftene, ved 'rune.kvarme@nhoservice.no' – her kunne de bidra med å skaffe testpersoner, Miriam purrer opp.’
- Deltakerne i referansegruppen har også blitt tilsendt nyhetssaken, og i tillegg utlaan@nlb.no; ved NLB. Nyhetsartikkelen er publisert på MediaLTs nettsider.
- Alle prosjektgruppedeltakerne oppfordres til å spre informasjon om prosjektet i alle sammenhenger der det er naturlig (eget nettsted, aktuelle blader og tidsskrifter, møter, seminarer, utstillinger, konferanser osv.) og til å rapportere til Magne når slike informasjonstiltak er gjennomført.
- Laila har informert om prosjektet på Byskogen barneskole og på kurs ”Digitale hjelpemidler” for lærere. Hun skal videre informere om prosjektet på seminaret ”Dysleksivennlig skole” i Bergen, samt på Landsmøte for Dysleksiforbundet.
- Miriam og Trond har informert om prosjektet på messen ”Digitale hjelpemidler for spesialundervisning og språkundervisning” i regi av Activium.
2. Testplan
Testene av interaktive læremidler er gjennomført med bakgrunn i en forhåndsdefinert testplan. Miriam har nylig sendt ut en revidert utgave med bakgrunn i gjennomføring av to tester. Miriam orienterte om erfaringene med testplanen og endringene som er gjort.
Hovedendringene er:
- Beslutning ble tatt om å gå for den tredje muligheten for forberedelse til test (kort gjennomgang med testperson i forkant). Metoden for forberedelse til testene gjør at det er nytten ved førstegangsbruk som testes. For å supplere dette, har MediaLT også en tester som tester læremateriellet friere, over lenger tid, mer selvstendig. Kompetansesentrenes tester vil også kunne supplere hva som testes.
- Testene tok lenger tid enn beregnet og det ble derfor bestemt å la testene gå så lenge utover fastsatt testtid som testdeltaker og observatør ønsker og har mulighet for, samt å notere a) hvor langt i oppgavesettet man kom og b) hvor lang tid dette tok.
Endre Gulbrandsen er student ved HiO (IU), og vil skrive en studentoppgave i tilknytning til prosjektet. Endre jobber som lærer. Han har blitt opplært i testplan og gjennomføring av denne. Han vil gjennomføre testene med dyslektikere og bevegelseshemmede. MediaLT vil gjennomføre testene med synshemmede, men Endre er her med som observatør. Testene vil foregå i MediaLTs lokaler, slik at MediaLT kan bistå endre ved behov.
Datapower sitt interaktive IKT-læremateriell er valgt ut som testmateriell.
Yngvar sjekker om Gyldendal har interaktivt IKT-læremateriell, og gir beskjed til MediaLT om resultatet. Utenom IKT-faget har imidlertid Gyldendal mye interaktivt læremateriell (DAISY online), og erfaringer fra bruk av dette læremateriellet bør innlemmes i prosjektet (http://www.gyldendal.no/rm). En del av det interaktive læremateriellet fra Gyldendal reiser andre problemstillinger (mye tekstlig, og lite visuell, læring).
3. Gjennomføre brukersentrerte tester
To tester er gjennomført i UTIN, begge med blinde brukere. Bjørn orienterte om erfaringene så langt. Testene har gått fint. Fokuset er på innhold, er det mulig for brukeren å benytte læremateriellet? Erfaringene er at det er vanskelig for en blind bruker med middels IKT-kompetanse å bruke læremateriellet, at navigasjonsstrukturen er vanskelig lagt opp, og at ikke alt innhold er tilgjengelig.
Videre orienterte Miriam om planlagt testing framover. Her må referansegruppen hjelpe til med å skaffe deltakere:
- Laila kommer med forslag på dyslektiske testere.
- Cathy ringer Daniel, i SIKTE, for hjelp til å skaffe bevegelseshemmede testere.
- Sverre Fuglerud kommer med forslag til to sterkt synshemmede, som bruker forstørrelsesprogram.
- Elise Kringen – sender kontaktpersoner i forhold til gruppen med CP
- Cathy/MediaLT ringer Tor Ulland og gir dem tilgang til DataPowers lisens, slik at Huseby kan starte tester. Cathy ringer også SIKTE og Tone Finne i Bredtvet og gjør avtaler om testing, eventuelt testingen i april. Tester ved Huseby, SIKTE og Bredtvet må diskuteres og planlegges.
Prosjektgruppen bør vurdere om et par lærere også skal teste læremateriellet.
4. Definere de sentrale FOU-oppgavene
Enkelte av utfordringene på området ble nevnt i løpet av møtet:
- Flash er en stor utfordring.
- Det er en mulig utfordring i forhold til lærernes kompetanse, og utdannelse på IKT, også på spes.ped. utdannelsen.
- Prosjektgruppen tror Gyldendals to-delte strategi er hensiktsmessig. Den støtter interaktivitet og ulike arbeidsmåter i læring.
- En utfordring er å ivareta nynorsk versjon av lærebøkene, også i online løsninger.
For å komme frem til de sentrale utfordringene må prosjektet først fullføre flere tester, og finne ut mer hvor skoen trykker.
5. Informasjon om prosjektet
I tillegg til informasjonstiltakene nevnt over, ble muligheten for å skrive artikler drøftet. Dette bør gjøres etter hvert som flere resultater fra testene kommer inn. Artiklene kan man få inn i Statped eller lignende informasjonsblader. Et godt forslag er å ha noen personer midt i målgruppa som kan fortelle om sine utfordringer/problemer, dette vil antakelig være journalistisk spennende.
6. Hovedprosjekt
Innhold i et mulig hovedprosjekt og finansiering ble kort drøftet.
Prosjektgruppen vurderer det som svært interessant å lage en pilot på universelt utformet interaktivt læremateriell.
- Tilrettelegging av interaktivt læremateriell til yrkesfaglig pensum på VGS trinn kan være en mulighet.
- Helse- sosialfag er kanskje særlig aktuelt med tanke på å få et bredt publikum.
- Mainstream fag er likevel mest interessante, slik som for eksempel norsk.
Det er ønskelig å utvikle noe som skal brukes av mange, inkludert ikke-funksjonshemmede. prosjektgruppen anser at man har to valg:
- Utvikle noe som er riktig fra bunnen av.
- Forbedre eksisterende læremateriell.
Sistnevnte punkt ansees som mest relevant.
Tidshorisonten er å begynne på høstparten, eventuelt rundt jul.
Yngvar gjør research, og sjekker aktuelle læremidler som er under utvikling, og som det kan være interessant å lage et pilotprosjekt på i sammen med Gyldendal. Yngvar og Elise sjekker ut i forhold til finansiering, og setter opp en liste over mulige finansieringskilder med aktuelle deadlines. Forslag er ITFunk, Deltasenteret, NONITE, VOX og Utdanningsdirektoratet.
7. Eventuelt
Neste møte: Torsdag 5. juni., 09.30 – 12.00
Referent: Miriam Nes
Tips noen om siden