Du er her: Forside > Prosjekter > Avsluttede prosjekter > Ressursnettverket Universell IKT > Dokumenter > Fagartikler > EU og universell utforming
EU og universell utforming
Skrevet av: Rudolph Brynn
Dato: 20.06.2007
Notatet ble fremlagt på Prosjektgruppemøte MIKT prosjektet 20. juni 2007
Siste nytt
Europakommisjonen forbereder en nettbasert konsultasjonsrunde overfor
befolkningen i EØS-landene når det gjelder EUs videre strategi for digital
inkludering (eInclusion). Denne omfatter borgere, interesseorganisasjoner,
bedrifter og offentlige myndigheter. Konsultasjonen omfatter følgende områder
innen digital inkludering:
- eTilgjengelighet
- Digital kompetanse
- Inkluderende eForvaltning
- Informasjons- og kommunikasjonsteknologi for kulturelt mangfold
- Informasjons- og kommunikasjonsteknologi for aktiv aldring på
arbeidsplassene
- Ulike aktørers rolle mht. å nå målene for digital inkludering.
Konsultasjonen er tilgjengelig på
http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=eInclusion.
Det er
uttalt i EUs meddelelse ”i2010 – A European Information Society for Growth and
Employment” at Kommisjonen kommer til å foreslå et europeisk initiativ mht.
digital inkludering i 2008. Som en forberedelse til dette skal man sende ut en
ny Meddelelse om EUs nye tilnærming til digital inkludering mot slutten av 2007
som skal ha til hensikt å gjennomføre de politiske vedtakene fra ministermøtet i
Riga i juni 2006, der også Norge var deltaker. Konsultasjonen som når blir
gjennomført skal avsluttes 15. august. Man vil gjennomgå innspillene og
høringsuttalelsene – de sistnevnte kan sendes til
einclusion@ec.europa.eu.
Bakgrunn
- 1999 eEurope initiativet satte som mål at alle borgere i Europa skulle
ha tilgang på informasjonssamfunnet og dets fordeler, og der tilgjengelighet
for funksjonshemmede var et av 10 prioriterte områder.
- 2000: Meddelelse ”Mot et Europa uten barrierer for funksjonshemmede”
publisert. Denne tok opp tilgjengelighet som en av strategiene for å nå et
informasjonssamfunn for alle.
- 2001: Rådsresolusjon om eInclusion – tok opp hvordan EU ønsket å bruke
mulighetene i informasjonssamfunnet til fordel for sosial inkludering av
forskjellige grupper i samfunnet. Spesielt hensyn skulle man ta til
funksjonshemmedes behov.
- 2002: Rådsresolusjon om tilgjengelighet til offentlige hjemmesider
oppfordret medlemslandene til, på bakgrunn av eEUrope 2002 handlingsplanen
og WAI retningslinjene, å sørge for at offentlige hjemmesider og nettsteder
skulle være tilgjengelige for funksjonshemmede.
- 2003: Rådsresolusjon om eTilgjengelighet – viste til de nevnte
policydokumentene og oppfordret medlemslandene til å foreta en serie tiltak
overfor funksjonshemmede. Alle former for tekniske, juridiske og andre
barrierer mot at funksjonshemmede skal kunne ta fullt ut del i det
kunnskapsbaserte samfunn skulle fjernes. Samarbeid med
standardiseringsorganene og organisasjonene av funksjonshemmede ble
vektlagt.
- 2005: Meddelelse fra Kommisjonen om eTilgjengelighet videreførte EUs
politikk. Dette dokumentet var en del av implementeringen av handlingsplanen
i2010 – Et europeisk informasjonssamfunn for vekst og sysselsetting, som
utgjør et nytt strategisk rammeverk for EU og trekker opp de politiske
retningslinjene for å sikre en konkurransedyktig digital økonomi. IKT anses
som et verktøy for sosial inkludering og livskvalitet og er dette er en del
av Lisboaprosessen som skal gjøre EU til verdens mest konkurransedyktige
økonomi innen 2010.
- 2005: Nettbasert konsultasjon tilsvarende dagens, viste at 88 % av de
spurte støttet at EUs institusjoner skulle ta initiativ til å rette på
dagens situasjon, som man mente var preget av mangel på et sammenhengende
tilbud av tilgjengelige produkter og tjenester for at alle skal kunne
benytte dem. Meddelelsen samme år var en oppfølging av
konsultasjonsprosessen.
Relevant lovgivning
Generelt har Kommisjonen på IKT området valgt å samordne og benytte
eksisterende rammelovgivning i stedet for å foreslå lover om tilgjengelighet til
IKT. Man legger særlig vekt på den nye loven om offentlige anskaffelser. Dette i
kontrast til transportsektoren der man fant behov for spesiell
rettighetslovgivning for passasjerer med nedsatt funksjonsevne. Følgende lover
er relevante:
- Direktiv Dir 98/10/EC om åpne nettverk for telefoni og universelle
tjenester for telekommunikasjon i konkurrerende marked.
- Direktiv 99/05/EC om radioutstyr og telekommunikasjons terminalutstyr
gir Kommisjonen rett til å bestemme at apparater innen bestemte klasser
eller typer skal konstrueres slik at de kan brukes av forbrukere med
funksjonsnedsettelser.
- Direktiv 2000/78/EC, Rammedirektivet av 2000 mot diskriminering innen
arbeidsmarkedet forbyr diskriminering av funksjonshemmede i betydning
manglende tilrettelegging av IKT.
- Direktiv Dir 2004/17/EC og Dir 2004/18/EC om offentlige anskaffelser
åpner for krav om universell utforming ved anskaffelser f.eks. av IKT
utstyr.
Mandater til standardiseringsorganene
Mandat M376-EN til standardiseringsorganene CEN,CENELEC og ETSI ber dem angi
de spesielle tiltak som kan gjøres for å tilfredsstille behovet til målgrupper
som funksjonshemmede, og skal støtte de øvrige virkemidlene til EU på området
eTilgjengelighet.
Tips noen om siden