Du er her: Forside > Tjenester > Kurs og Opplæring > Grunnleggende IT-forståelse > Fagplan Datakortet modul 1: Grunnleggende IT-forståelse
Fagplan Datakortet modul 1: Grunnleggende IT-forståelse
Fagplan versjon 4.0
Følgende er pensum for modul 1, Grunnleggende IT-forståelse, som er basis
for Datakorttesten for denne modulen.
Mål
Modul 1 Grunnleggende IT-forståelse krever at kandidaten skal kjenne til
hovedkomponentene som en datamaskin er bygget opp av og forstå nøkkelbegreper
innenfor informasjonsteknologien (IT), f.eks. lagring av data og minne,
bruksområder for programvare i samfunnet og bruk av nettverk i forbindelse med
databehandling. Kandidaten skal også være klar over IT-systemene man møter i
det daglige, og hvordan bruk av datamaskiner kan påvirke helsen. Kandidaten
skal dessuten ha kunnskap om en del emner innenfor sikkerhet og jus i
tilknytning til bruk av datamaskiner og programvare.
1.1 Grunnleggende begreper
1.1.1 Maskinvare, programvare, informasjonsteknologi
- 1.1.1.1 Forstå de
grunnleggende begrepene maskinvare, programvare, informasjonsteknologi (IT/IKT).
1.1.2 Datamaskintyper
- 1.1.2.1 Forstå og skille mellom stormaskin,
nettverksklient, personlig datamaskin (PC), bærbar datamaskin og håndholdt PC
(PDA) når det gjelder kapasitet, hastighet, kostnader og vanlig bruk.
1.1.3
Hovedelementer i en datamaskin
- 1.1.3.1 Kjenne til hovedelementene i en
datamaskin: prosessoren, harddisken, vanlige inn- og ut-enheter, typer av minne.
Forstå begrepet separate enheter.
1.1.4 Datamaskinens ytelse
- 1.1.4.1 Kjenne til
noen av faktorene som påvirker en datamaskins ytelse slik som
prosessorhastighet, størrelsen på internminne, antall programmer som kjøres.
1.2 Maskinvare
1.2.1 Prosessoren (CPU)
- 1.2.1.1 Kjenne til hva en prosessor gjør
- kalkulasjoner, logisk kontroll, direkte tilgangsminne. Vite at prosessorens
hastighet måles i hertz (megahertz eller gigahertz).
1.2.2 Minne
- 1.2.2.1 Kjenne
til ulike typer internminne som RAM (Random Access Memory), ROM (Read Only
Memory). Forstå forskjellen mellom dem.
- 1.2.2.2 Kjenne til måleenheter for
dataminne (bit, byte, KB, MB, GB, TB). Relatere måleenheter for dataminne til
skrifttegn, filer og kataloger/mapper.
1.2.3 Inn-enheter
- 1.2.3.1 Kjenne til
forskjellige inn-enheter slik som mus, tastatur, styrekule, skanner,
berøringsmatte (touch pad), lyspenn, styrespake, digitalt kamera, mikrofon.
1.2.4 Ut-enheter
- 1.2.4.1 Kjenne til de vanligste ut-enhetene for visning av
resultatene av databehandling f.eks. skjermtyper, skrivere, plottere,
høyttalere. Vite hvor dette utstyret blir brukt.
1.2.5 Inn-/Ut-enheter
- 1.2.5.1
Kjenne til at enheter kan være både inn- og ut-enheter slik som
berøringsskjerm.
1.2.6 Lagringsenheter
- 1.2.6.1 Sammenligne hovedtypene av
lagringsenheter når det gjelder hastighet, kostnad og kapasitet: intern/ekstern
harddisk, zip-disk, CD-ROM, diskett, magnetbånd.
- 1.2.6.2 Forstå formålet med
å formatere en disk.
1.3 Programvare
1.3.1 Typer av programvare
- 1.3.1.1 Kunne
skille mellom operativsystem og brukerprogrammer. Forstå årsaken til at det
finnes flere programvareversjoner.
1.3.2 Operativsystemer
- 1.3.2.1 Beskrive
hovedfunksjonene til et operativsystem, og navngi noen vanlige operativsystem.
1.3.3 Programvare/ Brukerprogram
- 1.3.3.1 Kunne liste opp noen vanlige programmer
og hva de brukes til: tekstbehandling, regneark, databaser, nettlesere,
presentasjonsprogrammer, desktop publishing og regnskapsprogrammer.
1.3.4
Grafisk brukergrensesnitt
- 1.3.4.1 Forstå begrepet grafisk brukergrensesnitt.
1.3.5 Programvareutvikling
- 1.3.5.1 Forstå hvordan programvare utvikles. Kjenne
til prosessene omkring analyse, design, programmering og testing som ofte blir
brukt under programvareutvikling.
1.4 Informasjons-nettverk
1.4.1 Lokale
nettverk (LAN) og fjernnett (WAN)
- 1.4.1.1 Kjenne definisjonene på lokale
nettverk (LAN) og fjernnett (WAN). Forstå begrepet klient/tjener.
- 1.4.1.2
Kjenne fordeler ved å arbeide i et nettverk, slik som deling av programvare,
printere, mapper/kataloger og filer.
1.4.2 Intranett, ekstranett
- 1.4.2.1 Forstå
hva et intranett er og vite forskjellen på Internett og et intranett.
- 1.4.2.2
Forstå hva et ekstranett er og vite forskjellen på et intranett og et
ekstranett.
1.4.3 Internett
- 1.4.3.1 Vite hva Internett er. Forstå hovedbruksområdene
til Internett.
- 1.4.3.2 Vite hva World Wide Web (WWW) er og forstå forskjellen
mellom World Wide Web og Internett.
1.4.4 Telefonnettet i databehandling
- 1.4.4.1
Forstå hvordan telefonnettet brukes i forbindelse med databehandling. Forstå
begrepene analogt telefonnett, Integrated Services Digital Network (ISDN) og
Asymetric Digital Subscriber Line (ADSL).
- 1.4.4.2 Forstå begrepene analog,
digital, modem, overføringshastighet (målt i bps - bits per sekund).
1.5
Datamaskiner i hverdagen
1.5.1 Datamaskiner i arbeidslivet
- 1.5.1.1 Identifisere
situasjoner hvor datamaskiner er bedre egnet enn mennesker til å utføre en
oppgave, og situasjoner hvor det motsatte er tilfelle.
- 1.5.1.2 Kjenne til bruken
av store forretningssystemer som f.eks. administrative systemer,
billettbestillingssystemer, bank- og forsikringssystemer.
- 1.5.1.3 Kjenne til
bruken av store offentlige systemer som f.eks. folkeregisteret,
motorvognregisteret, ligningsregisteret.
- 1.5.1.4 Kjenne til bruken av store
systemer innenfor helsevesenet som f.eks. pasientjournalsystemer,
ambulansekontrollsystemer (AMK), mikrokirurgisystemer.
- 1.5.1.5 Kjenne til bruken
av store systemer innen for opplæringssektoren som f.eks. elevregistrering og
timeplansystemer, databasert opplæring (CBT) og fjernundervisning.
- 1.5.1.6
Forstå fordeler og ulemper med hjemmekontor. List opp noen fordeler med
hjemmekontor slik som ingen reisetid, større mulighet for fokus på en oppgave,
fleksibel arbeidstid, mindre behov for arbeidsplass for firmaet. List opp noen
ulemper med hjemmekontor slik som lite kontakt med kollegaer, mindre muligheter
for gruppearbeid.
1.5.2 Den elektroniske verden
- 1.5.2.1 Forstå begrepet elektronisk post
(e-post) og kjenne til bruken av e-post.
- 1.5.2.2 Forstå begrepet e-handel.
Forstå hva det innebærer å kjøpe varer og tjenester over Internett inkludert
å oppgi personlige opplysninger, betalingsmetoder og forbrukerrettigheter.
- 1.5.2.3 Kunne liste opp noen fordeler ved kjøp av varer og tjenester over
Internett: Åpent 24 timer i døgnet, mulighet for å se mange forskjellige
produkter. Kunne liste opp noen ulemper ved kjøp av varer og tjenester over
Internett som f.eks. ingen personlig kontakt med butikk og selger, risiko for
usikker betalingsmåte.
1.6 Helse, miljø og sikkerhet
1.6.1 Ergonomi
- 1.6.1.1
Forstå hvilke elementer og rutiner som kan hjelpe til med å skape et godt
arbeidsmiljø, f.eks. jevnlige pauser fra datamaskinen, hensiktsmessig
plassering av skjerm, stol og tastatur, bruk av skjermfilter og
tilfredsstillende lys og ventilasjon.
1.6.2 Helse
- 1.6.2.1 Kunne liste opp noen
helsemessige problemer som kan oppstå i forbindelse med bruk av datamaskiner:
Musesyke, overbelastning av øyne pga gjenskinn i skjerm og problemer relatert
til dårlig sittestilling.
1.6.3 Forholdsregler
- 1.6.3.1 Kjenne til
sikkerhetstiltak ved bruk av datamaskin, som at elektriske ledninger er sikret
og at stikkontakter ikke er overbelastet
1.6.4 Miljø
- 1.6.4.1 Være oppmerksom
på at resirkulering av papir og toner til skrivere samt bruk av strømsparende
skjermer bidrar til et bedre miljø.
- 1.6.4.2 Forstå at bruken av elektroniske
dokumenter kan føre til redusert bruk av papir.
1.7 Sikkerhet
1.7.1
Informasjonssikkerhet
- 1.7.1.1 Forstå begrepet informasjonssikkerhet og
fordelene en bedrift har ved å være bevisst på hvilken sikkerhetsrisiko
informasjonshåndteringen innebærer: Retningslinjer ved håndtering av sensitiv
informasjon, prosedyrer for rapportering av sikkerhetsavvik, bevisstgjøring av
ansattes ansvar når det gjelder informasjonssikkerhet.
- 1.7.1.2 Kjenne til
sikkerhetsrutiner ved bruk av datamaskiner slik som gode passordrutiner. Forstå
hva som menes med brukerID og skille mellom brukerID og passord. Forstå
begrepet tilgangsrettigheter og hvorfor tilgangsrettigheter er viktig.
- 1.7.1.3
Kjenne til hensikten med og verdien av å lagre sikkerhetskopier på flyttbare
lagringsenheter.
- 1.7.1.4 Være oppmerksom på konsekvensene av at bærbar PC,
håndholdt PC (PDA) eller mobiltelefon blir stjålet: Misbruk av konfidensiell
informasjon, tap av viktig informasjon, misbruk av telefonnummer.
1.7.2
Datavirus
- 1.7.2.1 Kjenne betydningen av begrepet virus i forbindelse med
databehandling, og forstå at det er forskjellige typer virus. Kjenne til når
og hvordan virus kan trenge inn i en datamaskin.
- 1.7.2.2 Kjenne til anti-virus
tiltak og hva som bør gjøres når datamaskinen er infisert med virus. Kjenne
til begrensningene til et anti-virusprogram. Forstå hva som menes med å
desinfisere en fil.
- 1.7.2.3 Kjenne til gode fremgangsmåter ved nedlasting av
filer og åpning av filvedlegg: Bruk av virusskanning, ikke åpne e-post eller
vedlegg fra ukjente.
1.8 Opphavsrett og lovgivning
1.8.1 Opphavsrett
-
1.8.1.1
Kjenne til opphavsretten forbundet med programvare og filer som innholder
bilder, tekst, lyd og video. Kjenne til opphavsretten i forbindelse med bruk av
informasjon hentet fra Internett.
- 1.8.1.2 Kjenne til opphavsretten i forbindelse
med bruk og distribusjon av materialet lagret på flyttbare enheter som
disketter, CD, Zip-disk.
-
1.8.1.3 Vite hvordan man kontrollerer
registreringsnummeret (produktID) for en programvare. Forstå begrepene
shareware, freeware og lisensavtale.
1.8.2 Personopplysningsloven
-
1.8.2.1 Kjenne
til Personopplysningsloven og hvilke konsekvenser den har for brukere og eiere
av informasjonen. Beskrive noen bruksområder for personopplysninger.
Copyright © 2002 The European Computer Driving Licence Foundation Ldt
Dette dokumentet er en norsk oversettelse av den europeiske fagplan (Syllabus)
4.0. I forbindelse med oversettelsen er den, så langt det har latt seg gjøre,
en ren oversettelse. Det betyr at det for noen momenter er gjort nasjonale
tilpasninger. Dette er gjort uten at nivå eller praktisk innhold er blitt
endret.
For spørsmål angående den norske fagplanen kontakt:
Datakortet a.s
Postboks 233
Storgata 5
9915 Kirkenes
Tlf.nr: 78 97 35 00
Faxnr.: 78 97 35 01
E-post: datakortet@datakortet.no
Web: www.datakortet.no
For spørsmål angående den internasjonale versjonen av fagplanen vennligst
ta kontakt med:
The European Computer Driving Licence Foundation Ltd
107 The Windmill
Sir John Rogerson's Quay
Dublin 2 Irland
Tlf.: + 353 1 679 2847
Faks: + 353 1 679 2921
E-post: info@ecdl.com
URL: http://www.ecdl.com
ECDL Foundation og Datakortet a.s har i sitt arbeid med denne fagplanen
ivaretatt alle hensyn så langt det har latt seg gjøre. ECDL Foundation og
Datakortet a.s garanterer likevel ikke for at informasjonen i fagplanen er
fullstendig, og kan heller ikke holdes ansvarlig verken juridisk eller på
annen måte for eventuelle tap eller skade forårsaket av ukritisk bruk av
fagplanen.
Tips noen om siden