Du er her: Forside > Tjenester > Kurs og Opplæring > IT-Sikkerhet > Fagplan Datakortet Sikkerhet
Fagplan Datakortet Sikkerhet
Fagplan 1.0
Målgruppe:
Brukere av datamaskiner i og utenfor datanettverk i
organisasjoner/bedrifter og i hjemmet.
Mål:
Bevisstgjøre vanlige brukere av datamaskiner på området
informasjonssikkerhet. Brukeren skal kjenne til de grunnleggende begreper
innenfor informasjonssikkerhet og hva disse betyr i dagligdags utførelse av
informasjonsbehandling. Brukeren skal også kjenne til grunnleggende metoder
innenfor informasjonssikkerhet og kunne benytte seg av disse. I tillegg skal
brukeren være bevisst på hvilke lover, regler og retningslinjer som skal og bør
følges i forbindelse med bruk av datamaskiner og informasjonsbehandling.
Kategori Ref. Fagområde
1. Informasjonssikkerhet
- 1.1 Klassifisering av
informasjon. Forstå forskjellen mellom sensitiv informasjon og åpen informasjon.
Håndtering av taushetsplikt.
- 1.2 Kjenne til hvorfor det er viktig at en
organisasjon har en informasjonssikkerhetspolicy.
- 1.3 Kjenne til eksempler på
sikkerhetshendelser og vanlige brudd på bestemmelser i en organisasjon.
- 1.4
Forstå viktigheten av at den enkelte ansatte rapporterer sikkerhetshull,
hendelser og svakheter i systemet.
2. Brukerkontroll
- 2.1 Kjenne til begrepet
brukerkontroll (adgangskontroll) og hvorfor det er nødvendig.
- 2.2 Hva menes med
brukernavn. Forstå forskjellen mellom brukernavn og passord. Kunne konstruere et
sikkert passord. Forstå viktigheten av å endre passord regelmessig, og å holde
passordet hemmelig.
- 2.3 Forstå viktigheten og konsekvensen av logging/sporing:
Pålogging/avlogging, Internettlogging, logging av økonomiske transaksjoner,
logging av dokumentopprettelse.
3. Informasjonshåndtering
- 3.1 Kjenne til
overordnet lovverk rundt informasjonshåndtering. Personopplysningsloven,
personopplysningsforskriften og offentlighetsloven.
- 3.2 Kjenne til forhold rundt
lagring av informasjon på sentrale servere/nettverk, som økt tilgjengelighet.
Sette adgangsbegrensninger på dokumenter.
- 3.3 Vite hva sikkerhetskopi er og
hvorfor det er viktig å ta regelmessig sikkerhetskopi. Kjenne til de
forskjellige lagringsmedier som brukes til sikkerhetskopi.
- 3.4 Være bevisst
hvordan sensitiv informasjon skal behandles ved lagring, utskrifter, kopiering
og faks.
- 3.5 Være bevisst på hvor muntlig informasjonsutveksling i hverdagen
foregår. På arbeid, på offentlige plasser, ved kundebesøk, i mobiltelefon.
4. Internett
- 4.1 Forstå forskjellen på Internett og Intranett.
- 4.2
Kunne endre sikkerhetsinnstillinger i nettleser.
- 4.3 Være oppmerksom på
sårbarhet ved fast oppkobling til Internett fra hjemmet.
- 4.4 Være oppmerksom på
problemer omkring kjøp og salg over Internett. Håndtering av personopplysninger
og betalingsinformasjon.
- 4.5 Kjenne til hva en brannmur er og hva den gjør.
- 4.6
Kjenne til hva kryptering er og hvorfor det benyttes.
5. Elektronisk post
- 5.1
Retningslinjer for sikrere e-post håndtering: E-post fra ukjente, e-post med
vedlegg, virusscanning av e-post og kryptering.
- 5.2 Kjenne til hva en digital
signatur er.
- 5.3 Søppelpost (Spam) og følgene av det.
- 5.4
Sikkerhetsinnstillinger i e-postprogrammer.
6. Datavirus
- 6.1 Hva er virus og
andre former for ondsinnet kode. Datavirus, dataormer, trojanske hester, Hoax
Hvordan virus sprer seg.
- 6.2 Kjenne til de mest utbredte filtyper som virus
spres gjennom.
- 6.3 Beskyttelse mot virus. Nødvendighet av oppdatert
anti-virusprogram.
- 6.4 Kunne benytte et antivirusprogram for å søke etter og
uskadeliggjøre et virus.
- 6.5 Sikkerhetsoppdatering av operativsystem, nettleser og e-postprogram.
7. Arbeidsplassen
- 7.1 Utforming av arbeidsplassen med utgangspunkt i sikkerhet.
- 7.2 Bruk av adgangskontroll på arbeidsplassen.
- 7.3 Bruk av programvare på arbeidsplassen.
- 7.4 Sikkerhet ved arbeid hjemmefra. Oppkobling, lagring og
sikkerhetskopiering.
- 7.5 Stabil strømforsyning av datamaskiner og nettverk.
- 7.6 Kjenne til sårbarhet ved bruk av trådløst tastatur.
8. Mobilt utstyr
- 8.1 Spesielle hensyn knyttet til lagring og sikkerhetskopiering ved bruk
av mobilt utstyr.
- 8.2 Håndtering, sikring og merking av mobilt utstyr
- 8.3 Være oppmerksom på risiko ved bruk av lånt utstyr og ved avhending av
utstyr.
- 8.4 Være oppmerksom på sårbarhet ved trådløst nett.
9. Rettigheter og plikter
- 9.1 Ansattes plikter ved informasjonshåndtering
- 9.2 Ansattes rettigheter ved informasjonshåndtering
- 9.3 Krav om opplæring i henhold til sikkerhetspolicy.
- 9.4 Forstå hva den enkeltes personlige ansvar i forhold til
informasjonssikkerhet innebærer.
Tips noen om siden