En graf eller et diagram må ha et tekstlig alternativ.
Det tekstlige alternativet kan enten presenters i form av en alternativtekst som er tilgjengelig for hjelpeteknologi, eller i form av en bildetekst i tilknytning til bildet.
Bildeteksten vil være synlig også visuelt.
Grafer og diagrammer kan være utfordrende å beskrive.
For enkle grafer og diagrammer kan det være tilstrekkelig å lage en god alternativ tekst. Likevel gir ikke nødvendigvis en god beskrivelse samme forståelse. Samtidig kan en god beskrivelse av en graf eller et diagram gi løsningen på en oppgave.
Den alternative teksten bør heller ikke være for lang. Med skjermleser er det ikke mulig å navigere i alternativteksten, så en student som benytter skjermleser vil få opplest hele teksten sammenhengende, uten mulighet for å bla frem og tilbake i teksten. Dette vil være krevende, spesielt for diagrammer som inneholder mye viktig informasjon som er nødvendig for å løse oppgaven.
Figur 1: Hentet fra highcharts.com
Det finnes derimot flere måter å lage universelt utformede grafer og diagrammer på.
Et eksempel er grafene og diagrammene på Highcharts. Highcharts er utviklet av det norske selskapet Highsoft, som er et firma som har spesialisert seg på å utvikle avanserte grafer og diagrammer som er tilgjengelige og universelt utformet på nett. Diagrammene Highsoft utvikler, skal blant annet automatisk tilpasse seg alle typer enheter og skjermstørrelser, og være tilgjengelige for personer som benytter hjelpeteknologi, som skjermlesere.
Diagrammene til Highsoft består av flere elementer som bidrar til å øke tilgjengeligheten. Det kan være nyttig å merke seg disse:
Sistnevnte er et eksempel på hvordan en kan oppfylle WCAG suksesskriteriet 1.4.1 Bruk av farge, som sier at farge ikke skal benyttes som eneste visuelle virkemiddel. Ved å bruke symboler i tillegg til farge, tilfredsstilles kravet.
Et alternativ til symboler kan være å bruke ulik linjestil, som heltrukken linje, stiplet linje, osv.
Grafer og diagrammer der det ikke lar seg gjøre å lage en tekstlig beskrivelse, eller som ikke er tilgjengelig for hjelpeteknologi, kan det vurderes om en alternativ presentasjon kan tilbys studenten.
Et eksempel på en alternativ løsning kan være å presentere dataene i en tabell.
Tips noen om siden