Seks app'er og tre gode hjelpere

En liten tur: nesten fra jobben og nesten hjem.

Skrevet av: Morten Tollefsen, 18.7.12

MTB: Dette er min personlige blogg, og artiklene er mer løse i stilen enn på f. eks medialt.no.

En veldig liten reise, men likevel en ganske spesiell erfaring! Det er absolutt ingen tvil om at det å utforske nye steder som blind er forholdsvis stressende! Teknologi kan hjelpe, men 6 app'er på en tur som tok 30 min er vel litt i overkant av det som er dagligdags!

Jeg bruker iPhone. Alle app'ene nedenfor er derfor for iOS, men de fleste finnes også for andre operativsystemer.

App 1: FRING

Jeg skulle reise med buss fra Lindeberg T-bane. Dette er rett ved jobben min, men en holdeplass fra der jeg normalt tar bussen fra. Siden jeg ikke visste helt nøyaktig hvor bussholdeplassen var avtalte jeg at en bekjent skulle være på FRING ved 16 tiden. Jeg ringte ham opp, og det gikk greit å finne holdeplassen. Det som ikke var helt greit var at det passerte en del biler. Bilstøy gjør at det vrient å høre VoiceOver, for jeg hadde glemt headset'et hjemme. Da jeg åpnet FRING (et program jeg vanligvis ikke bruker) dukket det også opp noe reklame som gjorde det litt ekstra vrient. Han jeg ringte til har en Nokia telefon, og har ikke video på skype. Men, vi fant altså holdeplassen, og når jeg først klarte å ringe ham gikk dette faktisk veldig greit!

App 2: Ruter

Trygt fremme på holdeplassen. Jeg startet Ruter (tidligere Trafikanten) for å sjekke når bussen kom. Valgte "Holdeplasser i nærheten" og fant lett riktig holdeplass. Bussen skulle komme om 3 min, og det var ingen andre busser som skulle komme nesten samtidig. Da bussen kom spurte jeg for sikkerhets skyld sjåføren: "Hvilken buss er dette". Ingen respons! Jeg prøvde med: "Er det bussen til Grorud T-bane?" Ingen respons! Men da ga en person på holdeplassen meg beskjed om at det var bussen til Lørenskog (rute 25). Jeg opplever faktisk ganske ofte at sjåførene kan så lite norsk at de ikke engang kan svare på så enkle spørsmål som hvilken buss de kjører. Dette gjør RUTER app'en enda mer verdifull, og den har jeg til og med fått påvirke bittelittegrann, så det er en skikkelig fin app! Men, spesielt når busser skal ankomme veldig nær hverandre er det greit å spørre for å være sikker på og komme på riktig buss.

Anbefales på det varmeste: norskkurs til alle ansatte på offentlige transportmidler.

App 3: Skype

Jeg skulle ta bussen 3 stopp: Jeriko skole, Furuset skole og Furuset T-bane. Holdeplassene ble lest opp, og heldigvis blir stort sett dette gjort på Oslo-bussene.

Vel fremme på Furuset brukte jeg Ruter igjen. Nå skulle det komme 3 busser på samme tidspunkt. Det er ganske stressende. Jeg har opplevd flere ganger på Furuset at bussene stopper bak hverandre, og med mye støy er dette umulig å høre. Ofte er det hjelpsomme folk, og jeg ber de om å si i fra når riktig buss kommer. Denne dagen fikk jeg imidlertid ingen respons da jeg prøvde å spørre de som var på holdeplassen. Grunnen var igjen: norsk språk! Jeg tror rett og slett ingen på Furuset skjønte hva jeg spurte om. Som blind opplever jeg veldig, veldig ofte at innvandrere er på giversiden mht. å bistå med hjelp. Det at jeg her nevner språk flere ganger er derfor kun ment for å fastslå at dette er et stort problem. Det beste er helt sikkert å glemme norsk, så kan vi kanskje bli enige om å bruke engelsk alle sammen!

Den første bussen kom. Jeg prøvde igjen å spørre sjåføren, men heller ikke denne gangen fikk jeg svar. Når jeg skal være erlig er det sjelden jeg opplever så mye språktrøbbel som denne dagen, men altså, dette skjedde! Nå begynte jeg å bli stressa, for jeg burde absolutt ikke miste bussen!

Den første Fring-hjelperen var ikke tilgjengelig, det visste jeg. Jeg brå-åpnet Skype, og viste påloggede kontakter. Der var det en i familien min, og jeg ringte opp. "Hei, kan du hjelpe meg et par minutter med å se hvilke busser som kommer?". Han hadde tid! Først kom bussen til Kjeller og deretter bussen til Grorud T-bane. Nå var jeg nesten sikker på at den første bussen var den jeg skulle tatt, men vi holdt Skype-forbindelsen åpen litt til, heldigvis! For et minutt for seint kom buss 65! Jeg kom meg på, og pustet litt lettere.

App 4: Ariadne GPS

Buss 65 tar jeg veldig skjelden, og jeg kan ikke holdeplassene særlig godt. Denne dagen ble ikke holdeplassene lest opp. Nå begynnte jeg for alvor å angre på at jeg ikke tok taxi!

Ny app. Denne gangen Ariadne GPS. Dette er et program som er laget for synshemmede. Jeg klikket på sporing-funksjonen. Da ser du hele tiden navnet på gata du er i.

Da jeg nærmet meg så jeg Jorines vei og Stovnerbakken. Nå skulle jeg gi stopp-signal. Knappen var ikke der jeg trodde, for den var plassert annerledes enn det jeg er vant til fra rute 25. Litt ekstra stress piffer opp! Jeg fant knappen, uten å bruke videotelefoni denne gangen (skulle jeg prøvd det hadde jeg i alle fall ikke kommet av på riktig holdeplass).

App 5: Tomtom Nordic

Endelig på Stovner. Der er jeg godt kjent. Nå skulle jeg til en adresse i Fjellstuveien. Selv om jeg er kjent visste jeg ikke nøyaktig hvor adressen var.

Ariadne GPS kan ikke gi instruksjoner. Du kan se husnummer hvis du går i gata, men jeg orket ikke å gå på måfå. Derfor åpnet jeg en annen app, Tomtom. Tomtom kan ikke vise hvor du er på en veldig oversiktelig og rask måte når du bruker VoiceOver. Derfor brukte jeg ikke den app'en på bussen. Nå la jeg imidlertid inn adressen i Fjellstuveien og begynte å gå nedover Stovnerbakken. Tomtom'en guidet meg helt riktig og jeg kom frem til riktig adresse. Men det lå flere hus ganske tett, og nøyaktig hvilket hus jeg skulle til, og hvor inngangen var klarer ikke GPSen å vise.

App 6: FaceTime

Nå prøvde jeg å ringe gubben jeg skulle til. Han tok selvsagt ikke telefonen. Ikke spesielt overraskende, for han tar sjelden telefonen!

Skype, igjen? Jeg prøvde, men ingen av de det var aktuelt å ringe var pålogget.

Nå var til og med jeg lei av teknologi! Jeg ringte en bekjent med Facetime. Han har hjulpet meg mange ganger med å se ting vha. videotelefoni. Han tok, og vi fant veldig raskt frem til riktig hus. Inngangen var det heller ikke noe problem å finne, og vi sjekket til og med dørskiltet før jeg ringte på!

WE DID IT: jeg, tre hjelpere og seks app'er! Men, reisekjeden må bli enklere å bruke hvis jeg som blind skal orke å prøve meg på helt nye steder veldig ofte! På denne turen var jeg jo til og med relativt kjent!