Er menneske-maskin interaksjon overproblematisert?
Skrevet av: Morten Tollefsen, 20.3.12
MTB: Dette er min personlige blogg, og artiklene er mer løse i stilen enn på f. eks medialt.no.
Det er ganske utrolig, men det finnes tusenvis av bøker om menneske-maskin interaksjon (MMI). Ulike begreper brukes: brukergrensesnitt, human-computer interaction (HCI), ... Problemstillingen er å finne løsninger som gjør det mulig for mennesker å styre teknologi. Målet er som regel at det skal være enkelt å lære, effektivt, forståelig og alle andre plussord du kan komme på! Dette er vel rimelig opplagt, eller? Sannelig om jeg vet, forresten, for det lages mye rart!
Har du blitt så irritert at du har sparka til PCen eller slengt den i gulvet? Det har jeg. Vi har ulik tolleranse for tekniske problemer, men jeg tror veldig, veldig, veldig mange har hatt lyst til å knuse mobiltelefonen eller PCen sin. Anbefaler ikke knusing som en vane, men det er kanskje en strategi for å få tak i noe nytt, hehe! Har du knust PCen din er du forresten i godt selskap: Hissig mann knuste pc.
Som jeg nevnte innledningsvis finnes det mer enn nok av litteratur som skal gi deg gode råd om utvikling av ny programvare. Det mangler ikke på litteratur om design-fiaskoer heller. Jonas Søderstrøm har skrevet en bok med eksempler på hvor dårlig mange systemer lages for brukerne: "Jävla skitsystem! : hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet - och hur vi kan ta tillbaka kontrollen". Har du for eksempel hørt om noen som har et eget gråterom fordi datasystemet er så håpløst? Hvis ikke kan du lese Søderstrøms bok!
Med mastergrader i brukergrensesnitt, all verdens seniorkonsulenter og firmaer som er så kompetente at det er helt fenomenalt er det rart at det fortsatt lages nettsider og programvare som oppfattes som lite brukervennlig. De som har lyst kan godt få en lang liste med bøker med gode råd av meg!
Noe av utfordringen er nok at vi som jobber med utvikling ønsker å være kreative! Mens de som lager biler klarer å lage modeller år etter år, som de som har førerkort kan sette seg inn i og kjøre uten bruksanvisning, har fortsatt programvareutviklere mye å lære. De som lager biler er jo også kreative! Muligens har de den fordelen at de har en slags standard å holde seg til. Det har ofte vi som lager programvare også, men mange tror det blir ekstra fint hvis kjente konvensjoner og defacto-standarder brytes. Alt for mange skjønner ikke at folk flest vil ha noe de kjenner igjen. Mange programvareutviklere hadde nok hatt godt av et kurs hos en av de store bilprodusentene, tror jeg!
Ole Paus har mange fornuftige meninger, og han har laget sangen: Ikke gjør som mora de sier (Biggles' Testamente). Nå er vel denne sangen bittelittegrann ironesk, men er det noe jeg har lært er det å stole mer på hva folk gjør enn hva de sier. Nå får jeg vel legge til at min mor sier mange fornuftige ting, og at jeg selvsagt uten unntak har gjort det hun har sagt!
Veldig mange messer om hvor viktig det er med brukertesting. For meg virker det som om brukertesting er oppskrytt, dyrt, helt unødvendig og meningsløs sløsing med tid. Vi som har laget programvare vet best hvordan det gjøres, ikke tvil om det! Jeg ser i alle fall gang på gang at de flinke firmaene snakker om viktigheten av brukertesting, men at de samme firmaene bruker minimalt med tid og ressurser på testingen. Da kan det vel ikke være viktig? De har vel som mål å lage noe bra, og hadde brukertesting vært viktig hadde de vel satset mer på dette?
Jeg mener at brukertesting er viktig. Ikke trenger det å være dyrt heller. Ofte intervjues folk om hva de ønsker seg. Dette er nyttig, men det å observere hva folk gjør er gull verdt! Eli Toftøy Andersen har skrevet en bok om brukertesting. Der nevnes et eksempel på laksepølser. I fokusgrupper sa folk at laksepølser ville de ha, men da de kom i butikken var det ingen som kjøpte slike pølser. Jeg prøvde forresten å kjøpe laksepølser en gang, og skal ikke gjøre det igjen (det har jeg lovet ungene)! Det å teste ulike løsninger, se hva folk gjør og gjerne få de til å beskrive hva de tenker: det er lærerikt, nyttig og gir så og si alltid mye for pengene!
Det jeg har skrevet over gjelder programutvikling helt generelt. Jeg har ikke engang nevnt blinde, bevegelseshemmede, dyslektikere, hørselshemmede, mennesker med kognitive funksjonshemninger, ... Skal man ta høyde for alle forutsetninger og behov kalles det universell utforming! Jeg kan glede dere med at universell utforming er mye enklere enn å designe noe som er ordentlig bra for "den vanlige brukeren". Det holder med noen få, enkle retningslinjer for nettsider: WCAG 2.0.
Faktisk er det sånn jeg føler det alt for ofte! Det lages noe, og så forventer utviklere noen få enkle retningslinjer på et hvert spørsmål som omhandler universell utforming og/eller tilgjengelighet for alle. Det at vi som jobber seriøst med utforming av programvare og nettsider som skal kunne brukes av flest mulig må ha dybdekompetanse om generell menneske-maskin interaksjon i tillegg til mest mulig kunnskap om spesielle behov møter jeg ikke ofte forståelse for! Alternativ tekst til bilder, minimum kontrast, validering av html og de andre WCAG-kravene er vel rett og slett ikke rakettforskning? Men brukervennlighet for alle det krever en hel del, og det er et av de absolutt mest spennende fagfeltene innen IKT etter min mening!
Tips noen om siden