GPS med talegrensesnitt!

This is your captain speaking …!

Skrevet av: Morten Tollefsen, 18.6.12

MTB: Dette er min personlige blogg, og artiklene er mer løse i stilen enn på f. eks medialt.no.

Ikke nok med at GPS'en snakker til deg, men du kan snakke til den også!

Du tenker kanskje ikke på at blinde har en bevegelseshemning? Mange blinde kan gå og mange blinde går til og med fort der de er kjent. Selv har jeg et middels stort kutt i panna: nettopp fordi jeg gikk litt i raskeste laget. Er godt kjent hjemme, men bomma på hjørnet av garasjen. Det gikk heldigvis fint med garasjen!

Det å gå på ukjente steder er likevel krunglete for oss som ikke ser (enten vi bruker stokk eller førerhund). GPS er derfor et veldig aktuelt hjelpemiddel. Selv er jeg langt over middels interessert i akkurat denne teknologien, og nå har jeg fått teste et nytt produkt: Kapten Mobility. Her er noen erfaringer, så får du avgjøre om denne GPSen er aktuell for deg!

[Kapten mobility]

Kapten er liten og hendig:

Størrelse: 74mm x 44mm x 13mm
Vekt: 60 gram

I tillegg til GPS har Kapten mobility MP3 og DAISY-spiller. I denne artikkelen begrenser jeg meg imidlertid til å skrive om GPS.

Produsent: Kapsys

Manglende geodata

Jeg vet at noen blinde har veldig store forhåpninger til GPS. Aller først vil jeg derfor dempe forventningene litt! Alle eksisterende GPS-løsninger for synshemmede baseres på bilkart. Dette kan føre til at du blir guidet ut på bilveier uten fortau, at du blir bedt om å krysse motorveier, … Skal ikke skremme vannet av noen, men skal du bruke GPS på et sted du er helt ukjent anbefaler jeg deg å snakke med noen som vet litt om det området du skal gå i. Ofte går det bra, men ikke alltid:

En solrik dag bestemte jeg meg for å gå fra jobben og hjem. Jeg hadde nettopp fått en ny GPS (ikke Kapten). Etter å ha fulgt Jerikoveien i et par hundre meter skulle jeg ta av. Jeg gjorde så godt jeg kunne, men endte midt ute i Karihaugveien som ikke har fortau. Ei dame så meg, og hun var vettskremt! Hun skremte forresten meg også, for det var ikke måte på hvor farlig det var å gå der. Så farlig er det kanskje ikke, men som sagt var det ikke en gangvei akkurat. Når damen roet seg ned kjørte hun meg forresten hjem.

Andre ganger går det kjempefint:

Jeg tok toget til Stange. Tenkte å ta en taxi fra stasjonen til sykehjemmet, for jeg er absolutt ikke kjent der. Da jeg gikk av toget bøttet det ned, og det var ikke et menneske å spørre. Fant ingen taxi heller. Jeg skrudde på GPSen, la inn adressen til sykehjemmet og lot meg guide. Jeg har førerhund og ga Baltus de kommandoene GPSen ga meg. Det fungerte som bare den, og jeg gikk ikke feil et eneste sted. Klissvåt, men fornøyd ankom jeg til sykehjemmet. Ganske raskt fant jeg til og med døra inn.

Som fotgjenger hadde det vært en stor forbedring dersom kartene ble utvidet til å ha mer informasjon for fotgjengere. Noe av det jeg ønsker meg, men som ikke finnes er:

  • Gang og sykkelveier
  • Turveier
  • Fotgjengeroverganger og trafikklys

Teknisk sett er det selvsagt mulig å legge inn både dette og mye mer. Hvilke "geodata" synshemmede trenger skal MediaLT kartlegge i et nytt prosjekt:
Forbedret GPS for synshemmede

Jeg hadde ikke brukt så mye GPS som det jeg gjør hvis jeg ikke hadde hatt nytte/glede av denne teknologien. Kjenner du til begrensningene kan nemlig GPS være et kjempefint hjelpemiddel for synshemmede, så ikke mist motet - les videre.

OY: der fikk jeg SMS om at det har ankommet en pakke på Lindeberg postkontor. Helt aleine på jobben i dag, men det er en dings jeg venter veldig på. Nå skal jeg jammen prøve Kapten! Pakken skulle utleveres i "post i butikk", og butikken lå i listen med "interessante steder i nærheten". Jeg valgte å navigere til butikken og gikk rett til døra! Ikke tvil om at GPS er bra til noe! De gangene (to ganger tror jeg) jeg har gått til Lindeberg tidligere har vi prøvd med gangvei. Baltus og jeg har rota oss bort begge gangene. GPSen guidet meg langs Jerikoveien (som har fortau). Mye enklere vei, men kanskje 100 meter lenger! Mosjon er bra, så jeg er superfornøyd. Lurer du på hva det var i pakken, forresten? Et Looxcie-kamera. Det blir artig å prøve det, hehe!

Brukerhåndbøker er for feiginger, eller?

Kapten har en innebygget brukerhåndbok i DAISY-format. Jeg er en av de som tyr til brukerhåndbok kun hvis jeg står veldig fast.. Det har jeg ikke gjort med Kapten, så enten er dingsen lett å bruke eller så er jeg veldig flink. Det er både fordeler og ulemper med innebygde manualer. Fordelen er selvsagt at du alltid har den for hånden når du skal bruke en dings. Ulempen er at det er håpløst å teste funksjoner mens du blar i manualen. Med Kapten får du både i pose og sekk. Du får nemlig også brukerhåndboka på CD. Det er til og med mulig å kopiere brukerhåndboka fra spilleren (ved hjelp av en USB-kabel), så kan den spilles av på Pcen eller hvor du nå måtte foretrekke å høre på den.

Brukergrensesnitt

Tastene på Kapten er små, men de er greie å finne. I tillegg har de ulik form, men jeg tviler på at alle kjenner formen spesielt godt. Jeg må i alle fall nikonsentrere meg om å kjenne formen, men det er uansett lett å finne riktig knapp. En liten ulempe er at spilleren ikke alltid reagerer momentant på et tastetrykk. Jeg har opplevd mange ganger å måtte trykke mer enn en gang før en tast reagerer.

Kommandoer til spilleren kan gis med tastene eller som talekommandoer. Faktisk er det litt flere funksjoner med talekommandoer enn med taster. Nedenfor kan du høre hvordan en tur med Kapten kan være:

Tur fra Lørenskog stasjon til Tangerudbakken (MP3)

Hvis ingen funksjon er startet (GPS, MP3, DAISY) har du følgende talekommandoer: hjelp, nøkkelord, produktinformasjon, GPS, MP3, lydbok, innstillinger, k-tag, GPS-signal, batteri, hva er klokken, volum ned, volum opp, hvor er jeg, nåværende posisjon, start fri navigasjon, stopp fri navigasjon, fartsgrense, hastighet, interessante steder i nærheten og gjenta.

Bruker du GPSen, dvs. når du har startet navigering har du disse kommandoene: neste instruksjon, forrige instruksjon, destinasjon, gjenstående distanse, ankomsttid, nåværende navigasjonsmodus, bytt til fotgjengermodus, bytt til bilmodus, veibok, stopp navigasjon, hjelp, nøkkelord, produktinformasjon, GPS, MP3, lydbok, innstillinger, k-tag, GPS-signal, batteri, hva er klokken, volum ned, volum opp, hvor er jeg, nåværende posisjon, start fri navigasjon, stopp fri navigasjon, fartsgrense, hastighet, interessante steder i nærheten og gjenta.

Det er ikke enkelt å huske alle talekommandoene med en gang. Kommandoen "nøkkelord" er derfor veldig nyttig. Brukes "nøkkelord" kan du bla gjennom tilgjengelige talekommandoer med piltastene, og dette fungerer veldig bra synes jeg. Hvilke kommandoer du kan bruke avhenger av hva du holder på med (se eksemplene over).

I rolige omgivelser fungerer talegjenkjenningen bra. Dette gjelder nøkkelord, veinavn, nummer (du må lese inn et siffer av gangen) osv. Ute i mer støyende omgivelser (eller f. eks i en bråkete bil) blir det langt mer feil, og adresser etc. må legges inn med piltastene. Dette fungerer OK, men er litt tidkrevende fordi du må pile deg gjennom fra bokstav til bokstav. Som nevnt responderer ikke Kapten alltid på tastetrykk, så det blir ofte mange trykk for å få inn en adresse. Dette er det nok vrient å unngå dersom GPSen ikke skal få langt flere taster, og flere taster er ikke noen god ide: Desto færre taster, desto bedre mener jeg.

Kapten har ikke display, så all informasjon gis med syntetisk tale. Høyttaleren er veldig brukbar, og derfor har jeg ikke brukt den medfølgende høretelefonen. Med syntetisk tale kan det være vanskelig å skjønne alle navn. Det hadde vært fint å kunne stave veinavn mm. (ikke minst dersom du skal bruke Kapten i utlandet og har norsk tale).

Navigeringsfunksjoner

Naviger til et sted

Hvis du ikke har prøvd å bruke GPS selv har du sikkert sittet på med noen som har en i bilen. GPSen kan si i fra når du skal svinge til høyre eller venstre, og i nyere modeller blir som oftest også veinavnet lest opp med syntetisk tale. Dette kan du selvsagt også gjøre med Kapten mobility, og jeg synes instruksjonene er gode.

Du kan navigere til:

  • Ny adresse
  • Siste destinasjoner
  • Favoritter
  • Kontakter
  • K-tag (interessepunkt du selv har lagt inn)
  • Interessante steder (kalles ofte POI)
  • Reiserute

Den drevne GPS-brukeren savner nok det å kunne legge inn koordinater. Selv har jeg hatt behov for å legge inn koordinater mange ganger, f. eks når vi skal på skirenn til en stadion som ligger langt bortivekkistan! Fortvil ikke: funksjonen kommer snart (oppdatering til programvaren i GPSen).

Hvilke interessepunkter som finnes på en GPS (også Kapten) kan virke veldig tilfeldig. For oss som er sterkt synshemmede hadde det uten tvil vært ønskelig med flere interessepunkter (butikker, bussholdeplasser, minibanker, …). På Kapten finner du en god del interessepunkter, men noen kan virke litt forvirrende:

Jeg gikk fra nærbutikken og hjem med "fri navigasjon" slått på. Fri navigasjon betyr ganske enkelt at GPSen forteller deg hvor du er: kommer du til en ny vei leses veinavnet, interessepunkter leses opp osv. Rett før jeg skulle svinge inn til huset hørte jeg et interessepunkt "Bilhjørnet, bilforhandler". Litt rart midt inne i et boligfelt? Jeg synes i alle fall det var litt merkelig, så jeg prøvde å finne ut hvorfor i alle dager Kapten rapporterte en bilforhandler. Det viste seg at en nabo tidligere hadde solgt bruktbiler, og at firmaet var registrert på boligadressen hans.

Interessepunkter er delt inn i kategorier. Disse kan være ganske difuse, dvs. at det ikke alltid er helt enkelt å vite hvilken kategori du skal velge. Med litt erfaring går det bedre, men selv om et interessepunkt finnes er det ikke alltid i riktig kategori. Kapten har følgende inndeling: hoteller og restauranter, transport, helse, tjenester, shopping, fritid, turisme, sport og bil og motorsykkel. I kategorien "turisme" finner du eksempelvis underkategorien "steder for tilbedelse", helt opplagt, ikke sant? Under "shopping" finner du biblioteker, men der er det vel lite å få kjøpt? Kapten har en langt bedre inndeling enn på mange andre GPSer jeg har prøvd, og bare så det er sagt: Kategorisering av interessepunkter er vanskelig og derfor kritiseres nesten en hver GPS for dette!

De adressene jeg har prøvd å navigere til med Kapten har blitt funnet. Leser du inn først by og deretter gatenavn og nummer tror jeg derfor at det er temmelig stor sjanse for at adressen finnes på kartet. Jeg har prøvd mest i Oslo (bor jo i hovedstaden), men jeg har også prøvd adresser på Geilo, Gol, Hønefoss, Beitostølen, Lillehammer, Tromsø, Alta og Fredrikstad.

Hvor er jeg

Svar: nå er du her.

"Hvor er jeg" funksjonen kan høres litt unødvendig ut, men faktisk er det en veldig nyttig funksjon! Du får opplest veinavn, nummer og by. Er GPS dekningen dårlig (eller dersom kartet er mangelfullt) hender det du får opplest bare by. Dette er lite informativt, selvsagt.

Jeg bruker ofte "hvor er jeg" funksjonen når jeg sitter på bussen for å sjekke om det er langt igjen. En spesiell variant av funksjonen kalles "fri navigasjon". Da leser GPSen opp veinavn etc. mens du beveger deg (enten til fots eller i et kjøretøy).

Interessante steder i nærheten?

Dette kan være en veldig nyttig funksjon. Du får en liste med de 20 nærmeste interessepunktene. Da jeg skulle hente pakken (se over) brukte jeg nettopp denne funksjonen. Jeg vet ikke hvordan denne funksjonen vil fungere i grisgrendte strøk, men siden kartet er bilbasert får du neppe mye interessant av å vise listen f. eks på Galdhøpiggen! Synd, for noe mer interessant enn Jotunheimen finnes vel ikke!

K-tag

Egendefinerte interessepunkter kalles k-tag på kapten. Du kan legge inn tale, og dette kan være veldig, veldig nyttig. Selv har jeg eksempelvis brukt k-tag'er på lange, rette veistrekninger der jeg skal krysse veien uten at det er spesielle kjennemerker. Du kan også legge inn ting det er lett å glemme hvis du ikke er på en rute du bruker mye: "veien er delt med en øy, og der står det flere stolper", "du må trykke på knappen for å få grønt lys, stolpen er rett ved buss-skuret", "bom der du må ut av veien for å passere", …

Av en eller annen grunn er k-tag'ene også kategoriserte med de samme alternativene som beskrevet for interessepunkter. Dette er litt merkelig, dvs. jeg har ikke behov for å legge inn hoteller etc. Det er en diverse-kategori også, og alle mine k-tag'er har havnet der. Det å kategorisere har mye for seg, og jeg skulle ønske jeg kunne lage mine egne kategorier og slippe den ferdigdefinerte listen.

k-tag'er leses opp når du kommer til riktig sted. Du kan også navigere til en k-tag.

Spille inn ruter

Min erfaring er at det å spille inn ruter kan være veldig nyttig. Du kan gå en tur sammen med en som ser, og så kan du bruke GPSen som støtte når du vil gå uten ledsager. K-tag'er kan spilles inn dersom det er spesielle punkter du vil merke deg på ruten.

En annen bruk av ruter er å gå en tilfeldig tur. Så snur du ruten og går motsatt vei! Da kommer du jo tilbake! Dette fungerer fint hvis du vil gå en tur på egenhånd, i alle fall der det ikke er for mange traffikerte veier, farlige kryss osv. Dette har jeg gjort med stort hell for å få meg en lett joggetur på ukjente steder. Igjen: spør gjerne noen som er kjente i området før du legger i vei, i alle fall hvis du har muligheten.

Utforsk kartet

Kapten har en funksjon for å utforske kartet. Du kan rett og slett "gå rundt" mens du sitter i godstolen og prøver å orientere deg (lage et mentalt kart). Funksjonen er ikke helt enkel å bruke i alle områder, men jeg synes dette er nyttig. Med litt trening kan det sikkert bli enda nyttigere.

I områder med massevis av småveier kan det være litt tidkrevende å bruke funksjonen.

Jeg hater å vente!

Er Kapten mobility slått av kan det ta lang tid å søke opp satelitter, dvs. før den kan brukes som et navigeringshjelpemiddel. I bruksanvisningen sto det at dette kunne ta opp til 15 min! Så lenge har jeg aldri måttet vente, men jeg har måttet vente lenge nok til å bli over middels utålmodig! Bare så dette er sagt: ventetiden er ofte lang på andre GPSer også!

Programvare for oppdatering

Kobler du Kapten til en PC med USB-kabel dukker det opp en flyttbar disk. På denne disken ligger det et program som kan brukes for å oppdatere spilleren.

Det var ingen tilgjengelige oppdateringer da jeg prøvde, men installasjonen av programmet gikk smertefritt. Veldig uvanlig, men teksten i installasjonsprogrammet var nynorsk. Siden nesten alle talesynteser (inklusive den som brukes på Kapten) snakker bokmål hadde det nok vært fornuftig å satse på bokmål, men jeg tror nok de fleste skjønner språket i installasjonsprogrammet (noen ord uttales litt merkelig med min Stine-stemme).

Ellers finner du brukerhåndboka på disken. Denne lot seg ikke lese med Jaws i hverken nettleser eller word. Jeg gadd rett og slett ikke å sjekke hvorfor (det er en XML-fil), men den finnes under DAISY-bøker på Kapten mobility. Selv synes jeg det hadde vært OK å ha brukerhåndboka tilgjengelig for kjappe oppslag på Pcen.

Mobil eller egen dings?

Mange jeg har snakket med sier at de helst vil ha GPS med programvare på mobilen. En ekstra dings som må lades og drasses på vil de ikke ha.

Jeg har ikke så bestemte meninger om dette. Selv bruker jeg mange GPS app'er på iPhone. Likevel synes jeg det er bra å ha en egen GPS på lengre turer. Da tappes ikke mobilbatteriet så raskt, det er enklere å snakke i telefonen eller bruke andre app'er (f. eks trafikanten), … Selv er jeg altså enig med Ole Brum: ja takk, begge deler. For meg er det viktig at en egen GPS er liten. Trekker (som jeg altså har) blir faktisk såpass stor og klumpete at den er lite fristende å putte i lomma. Størrelsen på Kapten er fin: liten uten at det har ført til at tastene blir vanskelige å finne og bruke.

Løp og kjøp!

Dette er den beste GPSen jeg har prøvd så langt, og det er ikke noe gøy å måtte levere den fra seg! Til å være et spesialisert hjelpemiddel for synshemmede synes jeg ikke prisen er så ille heller: kr. 5500, så dette er det jo mulig å spare til. Mange har fått støtte fra NAV til kjøp av GPS (inkludert meg som har en

Trekker Breeze).

Kapten mobility forhandles av Adaptor

Les mer